光希まさとの徒然草「徒然草 現代篇 -触れる眼」113

光希まさとの創造の世界へようこそ!

つれづれなるままに、硯にむかひて、心に移りゆくよしなし事を、そこはかとなく書きつくれば、あやしうこそものぐるほしけれ。

近頃、AIにて作り出す画像に、不思議なる発見をせり。目にて見るのみならず、手にて触れんとする欲求を呼び起こすが如き立体感の宿りたるなり。

洋服の襞一つをとりても、まるで蝋細工の如く柔らかに、されど貝殻の如く繊細に輝きて、思わず指先にて確かめんとする衝動に駆られるなり。

古の画師たちも知りしことならん。視覚は触覚と響き合いて、はじめて真の実在感を生むということを。今、AIアートにおいても、その真理は変わることなし。

されば、我らの目指すべきは、ただ目に美しきのみならず、心の指先にも触れ得るような作品なり。見る者の魂を揺さぶる立体感こそ、我らの追い求むべき高みというべし。

つれづれなるままに 光希まさと

Essays in Idleness – Modern Chapter “The Touching Eye”

As I sit here idly with brush in hand, letting my thoughts flow freely onto paper, various matters cross my mind, somewhat bewilderingly.

Recently, I have made a curious discovery in our AI-generated images. They possess not only visual appeal but also evoke a desire to reach out and touch, embodying a striking three-dimensional presence.

Take just one fold of a kimono – soft like wax work yet delicate like a seashell in its luminescence, creating an irresistible urge to verify its texture with one’s fingertips.

The master painters of old must have known this truth: that vision resonates with touch to create a true sense of presence. Even now, in the realm of AI art, this principle remains unchanged.

Therefore, our pursuit should be to create works that not only please the eye but can also be “touched” by the fingers of the heart. This tangible depth that stirs the viewer’s soul is the pinnacle we must strive to reach.

In idle contemplation Masato Koki

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